De excentrieke Bethan Laura Wood is gevraagd om voor Kaldewei een nieuw motief te bedenken. Deze uitdaging greep ze met beide handen aan. De Londense designer bedacht een wervelend patroon waarin de kleur avocado een belangrijke rol speelt.
De badkamerproducten van Kaldewei en Wood vallen direct op. Het assortiment is voorzien van een kleurrijk, kolkend patroon getiteld Avocado Dreams. Zoals de naam doet vermoeden speelt de avocadokleur een hoofdrol.
Deze is verwerkt in drie verschillende kleurpaletten: Avocado Sea met een blauwe tint, Avocado Swirl in pastelgroen en Avocado Disco met een levendige, veelkleurige mix. De patronen zijn toegepast op diverse badkameraccessoires, waaronder het vrijstaande bad Meisterstück Centro Duo Oval, de douchebak Superplan Zero, de wasbak Miena en het bad Meisterstück Oyo Duo.
“In Engeland was de avocadokleur erg populair in de jaren zeventig”, begint Wood. “Dat vond je prachtig of afschuwelijk, maar iedereen herinnert zich de kleur nog. Het zit in het collectief geheugen.
Ik ben er dol op en wilde het daarom graag gebruiken voor dit project, maar dan wel op een manier die fluïde is. Als je een item in één kleur maakt, dan is die kleur heel dominant. Maar wanneer je verschillende tinten in een patroon gebruikt, dan past het object zich aan, aan zijn omgeving. Dat vind ik heel interessant.”
Zoek je die dynamiek altijd op in je werk?
“Jazeker, mijn werk is altijd heen gelaagd. Het kan zijn dat ik verschillende patronen gebruik, of kleuren of referenties. Zo kunnen gebruikers de producten op hun eigen manier toepassen, want in iedere ruimte komt zo’n product heel anders tot uitdrukking.
Als je bijvoorbeeld de Kaldewei producten toepast in een ruimte waarin avocado-groen is gebruikt, dan zal die kleur echt naar voren komen. Gebruik je een van de andere kleuren, of juist een hele neutrale kleur, dan ziet het product er weer heel anders uit.”

Wat was het uitgangspunt voor dit ontwerp?
“Ik graag een bewegend patroon gebruiken, een draaikolk die past bij het luxe wellness-gevoel wat je krijgt als je in een fijn, mooi bad stapt dat gevuld is met lekker warm water.”
“Toen Kaldewei vroeg of ik een project wilde doen, kreeg ik volledig de vrije hand. We hebben gebrainstormd over een installatie, patronen of echt toegepast werk in de vorm van producten die verkocht kunnen worden. Uiteindelijk was ik het meest geïnteresseerd in dat laatste.
Kaldewei had net gewerkt aan een nieuwe techniek om kleur toe te passen, ook de binnenkant van een badkuip bijvoorbeeld. Een patroon op een bad plaatsen is vrij moeilijk, omdat het patroon niet mag vervormen. Mijn patroon laat zien wat Kaldewei kan. Er zitten namelijk veel rechte lijnen in en dat is een uitdaging op de glooiende vorm van het bad.”
Heeft je eigen badkamer ook een avocadokleur?
“Helaas heb ik een hele saaie, witte badkamer op het moment. En de ruimte is ook vrij klein, dus ik weet niet of het Kalderwei-bad gaat passen. Maar zodra ik klaar ben voor een renovatie ga ik wel met dit assortiment werken.”
Je werk refereert vaak naar zowel de jaren zeventig als de Memphis-beweging van de jaren tachtig. Zijn dat jouw voornaamste inspiratiebronnen?
“Nee, ik laat mij door heel veel dingen inspireren, maar het zijn wel onderwerpen waar ik telkens naar terugkeer. Ik groeide op met The House Book van Terence Conran. Die stond vol kleurrijke interieurs uit de jaren zestig en vroege jaren zeventig. Fantastisch vond ik dat. Ik zag mezelf al helemaal wonen in een appartement met kleurrijke kleden op de vloer, kleurrijke plastic meubels en een groene badkamer.
Dit boek heeft echt invloed op mij gehad. Het liet mij ook zien hoe je kunt omgaan met specifieke ruimtes in huis. Zo is een badkamer nogal definitief, je verandert het niet zo snel. Daarom maken mensen veilige keuzes, maar tegelijkertijd ontzeggen zij zichzelf een persoonlijke sfeer in huis die je kunt creëren met meer uitgesproken kleuren en materialen.
Daarom vond ik de Memphis-beweging interessant. Ik reageerde daar echt heel erg sterk op. Ik vond hun werk niet per se mooi, maar het riep wel een bepaalde emotie bij mij op door het uitgesproken kleur- en materiaalgebruik. Dat vond ik interessant.”
Wat was de grootste uitdaging bij dit project voor Kaldewei?
“Een nieuwe relatie aangaan met een producent is altijd een uitdaging. Je verkent elkaars mogelijkheden en interesses. Het verraste me overigens positief dat ze openstonden voor meer uitgesproken kleuren en patronen.
Een andere uitdaging was werken met enamel. Ik moest onderzoeken hoe kleuren zich gedragen in dit materiaal. Sommige kleuren veranderden te veel door het emailleren. Dit onderzoek maakt mijn werk interessant; het zijn uitdagingen in positieve zin. Als een kleur niet werkt voor een materiaal, moet ik mij aanpassen en ontstaat er een nieuw resultaat.”

Kaldewei en beroemde ontwerpers
Bethan Laura Wood, een Britse ontwerper en multidisciplinaire kunstenaar, heeft elk item in de collectie vervaardigd van 100 procent recyclebaar geëmailleerd staal, vrij van plastic. Het merk benadrukt dat elk item aan het einde van zijn levensduur kan worden teruggestuurd en herbewerkt. Zo passen de badkameritems in een circulaire economie.
De samenwerking met Wood past in de geschiedenis van Kaldewei om samen te werken met creatieve talenten uit de kunst- en designwereld. Eerdere samenwerkingen resulteerden onder andere in de volledig geëmailleerde badkuipen ontworpen in samenwerking met Sottsass Associati en de stalen geëmailleerde badkamerobjecten ontworpen in samenwerking met fotograaf en muzikant Bryan Adams.
Ontdek meer van Badkamer & Design
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wat was het uitgangspunt voor dit ontwerp?