11 september 2025

Mark Hermans, sinds 1 februari de nieuwe general manager van Duravit Nederland, vertelt over zijn ambities voor het merk. Hij voelt zich al helemaal op zijn plek. “Ik ben heel blij verrast met de organisatie en de mensen. We hebben hier een sterk team met veel kennis en passie.”

Mark Hermans

De overstap naar Duravit kwam voor Hermans op het juiste moment. “Toen ik benaderd werd, was het gesprek in eerste instantie wat algemeen. Maar toen bleek dat het om Duravit ging, was mijn interesse meteen gewekt. Ik heb zelf Duravit-producten in mijn badkamer, ben al jaren gefascineerd door architectuur en design, dus dit was een mooie kans.” 

Hermans heeft een brede achtergrond in de bouw. Hij werkte eerder bij Sylvania, specialist in verlichting, en bij ASSA ABLOY, leverancier van deuren en beveiligingsoplossingen. “Ik ken de dynamiek van de bouw- en projectensector goed. Wat ik bij Duravit extra interessant vind, is de nadruk op merk- en productbeleving. We zitten in een branche waar design en functionaliteit samenkomen, en dat spreekt mij enorm aan. Persoonlijk ben ik namelijk altijd ben ik altijd geïnteresseerd geweest in architectuur en design.” 

Kwaliteit en ambacht 

Kort na zijn start reisde Hermans af naar de Duravit-fabrieken om het productieproces van dichtbij te ervaren. “Het was indrukwekkend om te zien hoeveel vakmanschap er nog steeds bij komt kijken. Keramiek maken is deels nog echt handwerk, en je ziet hoeveel liefde en aandacht er in elk product gaat. Dat geeft het merk zijn authenticiteit.” 

Die ambachtelijke kwaliteit vormt de basis van Duravit’s positionering, vertelt Hermans. “Duravit is groot geworden met designgerichte producten en sterke samenwerkingen met architecten en interieurontwerpers. Die doelgroep blijft belangrijk, maar we willen ook in andere segmenten groeien. Dat vraagt om een gerichtere marktbenadering.” 

Balcoon-collectie
Gerichter aanbod, minder prijserosie 

Volgens Hermans ligt er een kans om de verschillende doelgroepen specifieker te bedienen. “We moeten beter segmenteren. Dus voor iedere doelgroep een aanbod ontwikkelen dat echt aansluit op hun behoeften. Daarmee creëer je duidelijkheid per doelgroep. Alles is tegenwoordig transparant online te vinden, maar door klanten actief te adviseren en een passend assortiment te bieden, houd je grip op de prijs.” 

Vooral de premium Artisan Lines lenen zich daar goed voor. “Dat zijn producten uit het hogere segment, deels met de hand gemaakt. Die wil je niet zomaar via ieder kanaal verkopen. Dat vraagt om een persoonlijke benadering en advies.” 

Toiletten uit de Balcoon-collectie
Focus aanbrengen 

Hermans ziet ook ruimte om de salesorganisatie verder te verfijnen. “In eerdere functies heb ik gewerkt met verschillende verkoopkanalen. Door focus aan te brengen en taken beter af te stemmen op specifieke klantgroepen, kun je efficiënter werken en meer waarde toevoegen. Dat wil ik hier ook realiseren. Geen grote reorganisatie, maar wel het finetunen van processen en doelgroepen.” 

Introducties op ISH: Balcoon en Hero 

Zo vlak na de internationale vakbeurs ISH in Frankfurt kijkt Hermans uit naar een aantal belangrijke productlanceringen. “De Balcoon-serie is echt een van de highlights. Het is geen high-end collectie qua prijs, maar wel qua uitstraling. Ontworpen door de gerenommeerde Patricia Urquiola en gericht op de markt die houdt van uitgesproken design.” 

Balcoon valt op door de combinatie van ronde vormen van de wastafels en toiletten, die rusten op een rechthoekige basis. “Dat geeft het geheel een sculpturale uitstraling, alsof het een balkon is,” legt Hermans uit. Urquiola koos voor de keramische objecten een warme terracottakleur genaamd Clay Terra Matt. Die versterkt de ambachtelijke uitstraling. “Die kleur maakt het keramiek nog authentieker, alsof het net uit een pottenbakkersoven komt.” 

De Balcoon-meubels zijn verder te upgraden met consoles in terrazzo-look en geribbelde fronten. Bijpassende kranen voor wastafels, bidets, douches en baden maken de collectie compleet. 

Daarnaast introduceert Duravit het Hero Toilet, voorzien van het innovatieve Durashield. “Dat wordt niet op de keramiek gespoten, maar zit er echt in, omdat het wordt meegebakken,” vertelt Hermans. “Het zijn dit soort innovaties die zowel de designwereld als de installatiemarkt aanspreken.” 

Met een combinatie van design, technologie en ambacht hoopt Hermans het succes van Duravit in Nederland verder uit te bouwen. “We hebben alles in huis om de markt nog beter te bedienen.” 

 


Ontdek meer van Badkamer & Design

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Share.
Exit mobile version