“Het is zóveel makkelijker om een badkamer bij mensen thuis te bespreken dan in een showroom,” zegt Selwyn, die vijftien jaar lang in een badkamerwinkel werkte. “Dus dacht ik: waarom niet de winkel naar de klant brengen?” Het bleek een gouden greep. Zijn Badkamerwinkel aan Huis rijdt inmiddels door Nederland en groeit zo hard dat hij franchisers zoekt die zin hebben om in te stappen.
In de traditionele showroom liep Selwyn Gijsberts tegen een probleem aan dat iedere verkoper herkent: klanten vinden het lastig om hun eigen ruimte te vertalen naar een plan. Opmeten gaat vaak mis, ramen en deuren worden vergeten, en die mooie grijze tegel uit de winkel blijkt thuis opeens bruin of blauw.
“Als ik bij de mensen thuis ben, zie ik direct wat wél kan en wat niet,” zegt de ondernemer. “Je voorkomt verrassingen bij de montage en dus ook onverwachte kosten.”
Mini-showroom
Dat idee leidde tot Showroom aan huis waaronder Badkamerwinkel aan Huis en Tegelshowroom aan Huis vallen. Iedere winkel is een bus die meer wegheeft van een showroom op zakformaat dan van een bestelwagen.
Tegelstalen aan de wand, douchekoppen en kranen om vast te pakken, een douche-wc, radiatoren, meubels – zelfs een groot scherm om ontwerpen en prijzen meteen te tonen. “De kracht is dat ik producten ook gewoon mee naar binnen kan nemen”, benadrukt Gijsberts. “Zo krijgen klanten direct gevoel bij hun toekomstige badkamer. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker.”
Gesteund als ondernemer
De eerste maanden kreeg hij steun uit onverwachte hoek: vrienden en kennissen stonden in de rij om hun badkamer te vernieuwen. Een vliegende start voor een beginnende ondernemer die zijn inspiratie opdeed bij een stoplicht in Waarle.
“Op een dag als iedere andere stond ik te wachten voor een rood stoplicht en naast mij stopte een SRV-wagen, zo’n rijdende buurtsuper. Ik dacht meteen: dit is natuurlijk een briljant concept. Waarom kan dat niet met badkamers?”
Gijsberts kocht een paar oude Coolblue-bussen, richtte ze in en de rest is geschiedenis. Inmiddels rijden er naast zijn eigen wagen ook al twee franchisers rond. En dat smaakt naar meer.
“Mijn doel is vijftien franchisers binnen vijf jaar”, droomt Gijsberts hardop.
Voordelen van mobiele showroom
Daar heeft hij goede reden voor. “Dit is gewoon dé nieuwe manier van verkopen in deze branche. Geen torenhoge huur of duur personeel. Je hebt ook geen opslag nodig, want ik zorg voor alle bestellingen en bezorgingen.
Je investeert alleen in de auto, benzine en natuurlijk wat verzekeringen. Verder hoef je als ondernemer alleen maar te verkopen en service te leveren. Omdat die kosten lager liggen, ben je als ondernemer een stuk flexibeler. En dat geldt natuurlijk ook voor het indelen van je vrije tijd. Ben je een uur eerder klaar? Dan rij je gewoon naar huis. Geen baas die vertelt dat jij op de zaak moet blijven.”
Het klinkt bijna té makkelijk, maar Gijsberts benadrukt dat niet iedereen geschikt is. Het moeten wel echt mensen zijn met affiniteit met de branche. Je moet echt plezier hebben in het verkopen van badkamers en natuurlijk gedreven zijn als ondernemer.
Ontdek meer van Badkamer & Design
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.